Cara buat iklan olok-olok di blogspot menggunakan Canva

 Assalamualaikum,

Terima kasih kerana mengunjungi blog saya. Pada kali ini saya akan bercerita tentang cara untuk membuat iklan olok-olok di halaman blog anda sebelum anda layak untuk menyiarkan sama ada iklan sebenar dari Google Adsense dan juga iklan dari pihak pemasaran bergabung (affiliate marketing) anda.

Iklan olok-olok juga akan membiasakan para pembaca anda dengan struktur blog anda dan mereka tidak akan berasa terperanjat apabila anda mulai menyiarkan iklan-iklan sebenar.

Berikut adalah contoh iklan olok-olok yang saya gunakan di halaman blog saya sekarang.


Contoh iklan olok-olok yang boleh anda siarkan di laman blog anda.

Ada beberapa tempat di blog anda yang anda boleh selitkan dengan iklan tetapi bagi saya secara peribadi lebih menggemari untuk menyediakan iklan tersebut di ruangan atas dan juga di ruangan tepi seperti yang saya tandakan di petak jingga di bawah:


Anda boleh menghasilkan iklan olok-olok tersebut menggunakan applikasi Canva yang anda boleh muat turun melalui perkhidmatan "Play Store" telefon bimbit anda secara percuma dan anda boleh menggunakan telefon bimbit anda untuk menghasilkan iklan tersebut.


Berikut adalah contoh untuk iklan melintang yang akan saya gunakan di blog saya:


Berikut pula adalah contoh iklan menegak yang akan saya letakkan di ruangan kanan blog:


Dan berikut pula adalah iklan olok-olok empat segi yang akan digunakan di ruang kanan:



Baiklah tuan-tuan begitulah cara untuk kita mengadakan iklan olok-olok di laman web kita sebelum kita layak menyiarkan iklan sebenar samada dari Google Adsense ataupun mana-mana syarikat pemasaran bergabung yang akan kita sertai.

Di hantaran akan datang saya akan menceritakan pula cara untuk memasukkan iklan ini dalam halaman blogspot anda, InsyaAllah.

*Dikemaskini 5/6/2021
*Saya telah menukar tema laman blog saya jadi terdapat perubahan pada layout laman blog tetapi proses keseluruhannya masih kekal hampir sama


Ulasan